Om treningsformen

Her beskriver vi hvordan en vanlig aikidotrening er strukturert.

Oppvarming

Trening innledes vanligvis av en oppvarming på 30 minutter, primært bestående av tøyeøvelser for å varme opp ledd og muskler, samt styrke og kondisjon for kjernemuskulatur og de store muskelgruppene.

Deretter trener vi vanligvis fallteknikk, bestående av rulleøvelser og falldempinger. Målet med dette er å gjøre det trygt og behagelig å bli felt eller kastet under trening. Fallteknikktrening har ekstra høy prioritet på nybegynnerkurset.

Teknikktrening

Resten av økta går så vanligvis med til vanlig aikidotrening. Instruktøren demonstrerer en teknikk, hvorpå folk går sammen to og to for å trene den aktuelle teknikken. En person angriper, den andre utfører en aikidoteknikk.

Dette skjer typisk fire ganger eller mer før man skifter roller, slik at den andre personen blir angriperen. I begynnelsen trener man med stiliserte og statiske angrep, dette for å la folk trene inn teknikken skikkelig. Når man er trygg på grunnleggende teknikk og fall kan man begynne å trene mot friere angrep, i høyere hastighet. De fleste aikidoteknikker består av å kaste eller felle samt eventuelt låse motstanderen. Dette skal skje med så lite rå muskelkraft som mulig fra den som utfører teknikk.

Våpentrening

Noen av våre treninger har fokus på våpen. Da trener vi med jo (trestokk), bokken (tresverd), eller tanto (trekniv). Våpentrening innebærer å lære enkeltøvelser, mønstere av flere øvelser (alene eller med partner), eller avvæpning av bevæpnet motstander.

Treningens hensikt er å fokusere på korrekt timing, avstand og ikke minst mental fokus på en annen måte enn man får gjort på vanlige treningsøkter. De faste våpentreningene forutsetter at man har trent i minst ett semester.




Always practice the Art of Peace in a vibrant and joyful manner.
- Ueshiba Morihei, The Art of Peace